ORANJE GEKTE OP SINT MAARTEN (vervolg) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique Wielard - WaarBenJij.nu ORANJE GEKTE OP SINT MAARTEN (vervolg) - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique Wielard - WaarBenJij.nu

ORANJE GEKTE OP SINT MAARTEN (vervolg)

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

08 Juli 2010 | Nederland, Amsterdam

Natuurlijk volgen wij Oranje hier ook op de voet.
Het legioen is een stuk kleiner dan in Nederland, maar we laten ons niet onbetuigd!

Op tv moeten wij het doen met ESPN, een Amerikaanse sportzender die het WK uitzendt. Maar, ik moet zeggen, ze hebben altijd 2 commentatoren, en die doen het hartstikke goed. Nou zijn Amerikanen meestal niet op hun mondje gevallen. In de rust hebben ze Ruud Gullit vaak zitten, en da’s ook niet verkeerd. En ’s-avonds heb je nog een beetje nabeschouwing of voorbeschouwing, zo je wilt, bij de “buitenlandse” Nederlandse zender: BVN. Oftewel slap geleuter van Hugo Borst.

Lilian en ik zijn verschillende locaties op het eiland uit wezen proberen, om te zien waar het het gezelligst is, om Oranje te kijken. Tot nu toe vinden wij Holland House in Philipsburg en Marty’s in Simpson Bay het leutigst.
Je kunt goed merken dat het iedere wedstrijd drukker wordt overal, en steeds lastiger om een fatsoenlijk plaatsje te bemachtigen voor een scherm.
Wat ook grappig was, ik bekeek op een gegeven moment, ’s-avonds, mijn foto’s op de laptop, en zag Camile Eurlings op een ervan, goed gelukkig, door het beeld schuiven. Was mij “live” niet eens opgevallen. Maar ook Camille kon niet onder de polonaise uit.

Heineken heeft een klein wedstrijdje opgezet, op het eiland, genaamd: Show your colors. Hiervoor plaatsen ze op speeldagen flinke advertenties in de Daily Herald. Diegene die het mooist, belachelijkst of helemaal over the top is uitgedost voor zijn club, kan winnen. Bier natuurlijk.
En de uitmonsteringen zijn soms zo leuk. Ik heb bewondering, voor de dame, die bij zo’n 35 graden, een grote oranje pruik en bril draagt, bij iedere wedstrijd. Dat moet toch vreselijk jeuken?

Steeds meer auto’s zie je rondrijden met vlaggetjes, beessies enz enz. Ik heb mijn auto inmiddels ook aardig opgepimpt. En als ik rondrijd in mijn Oranjemobiel, krijg ik weer het gevoel, zoals vroeger toen ik nog motor reed, we (lees oranjemobielen) gaan elkaar groeten of toeteren naar elkaar. Toch leuk. Moet je in Holland niet gaan doen, want dan blijf je bezig.
Als je, na een gewonnen wedstrijd, naar huis rijdt, roepen mensen spontaan naar je, om te feliciteren. Zo leuk! Wie zegt, dat sport niet verbroedert?
Maar de mooiste auto zag ik, onderweg met Bowie naar ons strandje. In een rustig zijstraatje, in de schaduw, op een groot stuk plastic, stonden 3 NL’se meiden, in bikini, met verfrollers. Een oude Nissan Sunny werd omgetoverd, voor de ene helft oranje en de andere rood/wit/blauw. De dames vroegen of ik een foto wilde maken, natuurlijk. Jammer genoeg had ik mijn eigen camera niet bij me. Maar een dag later, toch m’n camera even meegenomen en hij stond er te pronken, inmiddels met leeuwen. Sorry heren, de dames waren er nu niet bij…

De halve finale waren we bij Marty’s, en daar hingen ze met de benen buiten. Na de wedstrijd hebben we, voor op straat nog even doorgefeest, wat resulteerde in een flinke file. Gelukkig bleef het sfeertje gezellig. Ook, toen een oranje (!) taxibus voorbij kwam. Nou, die heeft geweten dat hij voorbij het Oranjelegioen kwam. Het zal mij niet verbazen als die goede man nu bij de spuiter staat met zijn taxi. “Please, please, any color, no orange!”

Een andere, iets minder leuke bijkomstigheid, is het gokken op de wedstrijden. Heel veel mensen doen natuurlijk mee in een WK-poule. Dat is het probleem ook helemaal niet, want dat gaat over betrekkelijk kleine bedragen. Maar, gokken is sowieso al bijna volkssport op Sint Maarten, vooral in de arme wijken. Je wilt niet weten hoeveel huisjes er staan van Robbie’s Lotterie, om lotjes te kopen. Nu, tijdens het WK, komen mensen in de problemen, vertelde een kennis, omdat ze gigantisch grote bedragen inzetten. Sommige hebben hun auto, huis en zelfs hun vrouw als inzet!!! Hoe triest. Ga dan voor je schoonmoeder. Kennelijk heeft NL - Brazilië voor een hoop ellende gezorgd qua uitslagen. Sint Maarten heeft veel aanhangers van het Braziliaanse team n.l.

Goed, het wordt dus Spanje a.s. zondag. Vind ik persoonlijk jammer, ik had liever die Heimat gehad (klein traumaatje: ik woonde in ’74 in Duitsland…) veeeeeeeel spannender. Maar helaas, Spanje dus. Na de wedstrijd Dld - Spanje, kwam een Duitse vrouw naar mij toe, om mij te feliciteren. Ze schaamde zich voor Duitsland zei ze. Nou vond ik Duitsland ook niet overtuigend moet ik zeggen.

Ander leuk feitje: de commissioner, Mr. Marlin, verklaarde in de krant, dat hij het zo’n prestatie vond van Nederland, dat ongeacht ze winnen of niet, a.s. maandag een officiële vrije dag moet zijn op Sint Maarten. Hoera! Ole Ole Ole voor Nederland!!!

  • 09 Juli 2010 - 15:02

    Adje En Cor:

    Nou Moniek en John hoop a.s. zondag ook van mijn trauma's af te komen van 1974 en 1978.

  • 09 Juli 2010 - 15:47

    Tarci & Joop:

    Ja dat trauma wil ik ook kwijt. Ik hoop maandag ook een vrije dag te krijgen (denk van niet).
    Veel plezier, geniet ervan!

  • 15 Juli 2010 - 20:06

    Linda:

    Hee moniekse!!
    Wij hebben de wedstrijden ook inmiddels overleefd, zelfs die in Brazillie!! Nu weer terug op sxm en een nieuwe auto!! Wanneer gaan jullie op vakantie???

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Monique

een digitaal dagboek bijhouden van onze voorbereidingen naar en verblijf op Sint Maarten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 305
Totaal aantal bezoekers 97431

Voorgaande reizen:

01 Juni 2008 - 02 Juni 2012

Sint Maarten

22 Mei 2009 - 29 Mei 2009

Puerto Rico

Landen bezocht: