ST EUSTATIUS - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique Wielard - WaarBenJij.nu ST EUSTATIUS - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique Wielard - WaarBenJij.nu

ST EUSTATIUS

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

02 Februari 2011 | Nederland, Amsterdam

Aan onze visite uit Nederland gevraagd, of zij het leuk vonden om deze keer mee te gaan naar een ander eiland.
Dat vonden zij een prima plan. Wij aan het googlen geslagen, en de keuze viel al snel op Sint Eustatius, oftewel Statia.
Een hotel gevonden voor 1 nacht, want klein, en tickets bij Winair geboekt. De mogelijkheid bestond om scooters te boeken op Statia. Ook daar hoefden we niet lang over na te denken: doen! Ik geloof dat het eiland slechts 21 km2 is, dus een auto is een beetje overdreven.

Om 08.00 uur ’s-morgens opgestegen vanaf Sint Maarten, voor een vlucht van zo’n, pak ‘m beet, 20 minuten.
Altijd leuk, in zo’n kleine kist.
Smooth landing, gladjes door de afhandeling op de “ huge” airport, en vervolgens met een taxi naar ons hotel. Wat meteen opvalt is dat Statia (net als Saba) veel schoner en netter is dan Sint Maarten.
The Quill, de vulkaan op Statia, torent overal bovenuit.

De scooters werden al heel vlot gebracht en we zijn meteen gaan toeren over het eiland.
Leuk hoor! Statia heeft, in tegenstelling tot Sint Maarten, nog redelijk wat oude bebouwing staan ( w.o. 4 forten) in Oranjestad, waardoor je een aardig idee krijgt van de geschiedenis.
Ook, via een zeer beroerde weg, naar de botanische tuin gehobbeld. Hiervandaan hadden we een prachtig uitzicht op St. Kitt’s.

Na onze toer, de badkleding aangetrokken en naar het strandje gegaan bij ons hotel. Het strand hier is zwart, vanwege de vulkanische oorsprong. Van de manager van het hotel hoorden we dat je mooi kon snorkelen, bij dit strand. Er ligt, onder water, als gevolg van een tsunami, heel lang geleden, een groot gedeelte van de oude stadsmuur.
En inderdaad, het was prachtig snorkelen hier, een groot aquarium! Grote scholen fel blauwe vissen, geel/zwarte, knalgele, koffervissen, enz enz.
Maar John had echt geluk, die heeft een poos mee gezwommen met een waterschildpad!
En zowaar, de volgende dag zag hij ‘m weer. Hanneke, Kees en ik hadden minder geluk.

Er loopt van alles los over het eiland, zoals kippen, geiten, koeien, varkens en ezels.
Bij vertrek, de volgende dag, begin van de avond, liep er een kluit koeien tegenover de vertrekhal van F.D. Roosevelt Airport.
Na een “uitgebreide” security-check, want hilarisch, 3x een piepend poortje en toen geloofden ze het wel, weer teruggevlogen naar de drukte op Sint Maarten.
Conclusie: de mensen op Saba en Statia zijn supervriendelijk en deze eilandjes zijn echte aanraders!

• 02 Februari 2011 - 17:32

Tarci & Joop:

Nu weten we het zeker.
    Ook wij gaan Statia bezoeken.
    Een van de komende vakanties boeken we.
    In maart (de 2e) gaan we naar Jasmijn en van 10 t/m 16 maart zijn we op Bonaire. De 24e vertrekken we weer naar NL !
    Eerst Carnaval op dushi Korsou!

Tur kos bon,
    gr
    Tarci & Joop

• 02 Februari 2011 - 23:06

Judith En Tjeerd:

heeeeeeee, laten we het nou toevallig van de week er over gehad hebben dat ook te gaan doen.. Me myself heeft alleen vliegangst, maar moet zeggen,ziet er wel coooool uit die landingsfotos! Misschien kunnen jullie es mailen over het hotelletje???
    groet van boven!

• 03 Februari 2011 - 11:23

Cor Oomen:

Hoi John en Monique,
    dacht al de "trom"was al een tijdje stil. Maar zie weer een berichtje vanuit de overzeese gebiedsdelen. Leuk om te lezen en ervaringen te delen. En John meezwemmen met een schildpad. Zo, wist niet dat hij zo snel zwemmen kon.
    Groeten adje en cor

• 04 Februari 2011 - 18:48