Pinel, verkiezingen, Haiti, duur bootje - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique Wielard - WaarBenJij.nu Pinel, verkiezingen, Haiti, duur bootje - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Monique Wielard - WaarBenJij.nu

Pinel, verkiezingen, Haiti, duur bootje

Door: Monique

Blijf op de hoogte en volg Monique

29 Januari 2010 | Nederland, Amsterdam

Beste allemaal,

Even een update vanuit Sint Maarten

Barracuda
Tot onze schande moeten we bekennen dat we afgelopen weekend PAS (na ruim 1,5 jaar) naar Pinel zijn geweest. Dit is een soort bounty-eilandje voor de kust van St. Maarten.
Nou, daar gaan we vaker komen! Helemaal goed daar.
Na een kort boottochtje ben je aan de overkant, waar een schitterend strand met mooi uitzicht op Sint Maarten op je ligt te wachten. Je kunt er prachtig snorkelen, maar wij hebben, zonder snorkels, iets veel spannender gezien!
Na de lunch zijn John en ik naar de boot van onze buurtjes gezwommen, zij lagen ook bij Pinel voor de kust. Daar aangekomen begonnen ze allemaal te gebaren naar ons. Wat bleek, er lag vlak bij ons een grote barracuda in het water! Slik. In eerste instantie was ik een beetje bang, maar dat bleek helemaal niet nodig te zijn. Wat een gaaf gezicht. Het water is gelukkig kristalhelder hier, dus je kon ‘m prima zien. Wat een joekel (centimetertje of 75), ik vond dat ie op een haai leek. Volgens de buren, zagen ze hem vaker als ze daar lagen met de boot. Jammer genoeg hebben we ‘m niet vast kunnen leggen op de gevoelige plaat.

Verkiezingen
Vorige week zijn hier verkiezingen geweest. Het hele eiland stond vol met posters, banners, vlaggen etcetc. De mensen krijgen hier zelfs vier uur vrij om te gaan stemmen, ik bedoel maar.
Wij kregen ook oproepingskaarten in de bus. Ik wist niet eens dat ik hier mocht stemmen.
Ik heb er geen gebruik van gemaakt. Mijn stem gaat het verschil hier ECHT niet maken. Ik heb helemaal geen hoge pet op van de politiek hier. Als je af en toe de stukken in de krant hier leest over de politiek…het blijft op veel terreinen een bananenrepubliek. Ja, zul je zeggen, als iedereen er zo over denkt. Dat klopt, en ik heb in NL, vanaf mijn 18e, altijd trouw gestemd, maar hier heb ik er totaal geen gevoel bij.
Er gingen weer volop verhalen over stemmen kopen. Mensen krijgen wasmachines, tv’s, koelkasten etc aangeboden als ze op bepaalde partijen stemmen. Dat zegt weer genoeg.
De NA (National Alliance) was de grote winnaar. Nou, succes ermee.

Haïti
Ook hier natuurlijk nieuws van de dag. Er wonen hier ongelofelijk veel Haitianen op het eiland. Op Sint Maarten waren er ook allerlei inzamelingsacties. Onze tuinman, Pierre, komt ook van Haïti en vorige week spraken wij hem weer. Gelukkig voor hem, was zijn familie er wonder boven wonder goed door gekomen. Hij was, voor zover hij wist, een verre neef verloren. Het huis wat hij daar bouwt, met het geld wat hij hier verdient, was helaas wel beschadigd geraakt.
Ook wij konden, via BVN, naar de inzamelingsactie kijken, vorige week donderdag op tv.
Goed zo, Nederland: waar een klein land groot in is!
Wij hebben besloten om “onze” Pierre financieel te ondersteunen, ook voor zijn familie in Haïti.

Peperduur bootje
Afgelopen week verscheen er een foto in de krant van een super-jacht, wat hier in de wateren lag. Weer even wat facts and figures:
390 foot (? zegt mij niks, zal best flink zijn)
kosten: 200 miljoen Engelse ponden
37 man aan boord (stel je voor, dat je zelf iets moet doen)
ingericht door Philippe Starck, geschikt voor 14 gasten, met 3 zwembaden, 2 speedboats, een discotheek en natuurlijk de helikopter, niet te vergeten
hij vaart 25 knopen (?) zonder een spoortje achter te laten in het water, vanwege het vooruitstrevende ontwerp
Dit alles behoort toe aan een Russische miljardair: Andrey Melnichenko.
Vanmiddag, toen ik met onze Bowie ging lopen, viel mijn blik op een jacht, hier in Simpson Bay en ik dacht: verhip, dat is dat ding! Even mijn camera gehaald thuis…Afijn, oordeel zelf.
Ik vind hem niet eens echt mooi, maar wie ben ik.

Volgende week gaan we naar Dominica (niet te verwarren met de Dominicaanse Republiek).
Dus wordt weer vervolgd, met hopelijk mooie foto’s!

Veel liefs van ons.

p.s: bedankt voor de leuke kaarten, telefoontjes, mails voor mijn verjaardag!




  • 30 Januari 2010 - 09:33

    Tarci & Joop:

    Da's weer eens wat anders dat het bootje van de buren !

    Je zult er toch een paar dagen op moeten verblijven, dat lijkt me niets.

  • 30 Januari 2010 - 10:32

    Hanneke:

    Pinel?? Been there :)...
    Maar toen was er géén barracuda en we hebben er toch echt intensief gesnorkeld!
    Die boot lijkt meer op een duikboot!! Tis niet mijn smaak maar och, als ze hem willen weggeven zal ik mijn neus er niet voor ophalen :)..

    xxx
    H&K

  • 30 Januari 2010 - 18:10

    Linda:

    Oeps, je verjaardag vergeten!! Alsnog gefelciteerd! En tja, dat bootje. Ik zit er een hele dag op te kijken vanaf mijn terras maar als er nog zo'n groot ding naast komt te liggen dan zie je pas hoe groot hij is. Ik vraag me iedere keer weer af wanneer hij onderwater gaat, tis net zo'n duikboot!!

  • 01 Februari 2010 - 09:42

    Cor:

    Tja, mijn smaak is het ook niet. Spannend die barracuda. Mischien een onderwater camera aanschaffen. Moet lukken .
    groeten cor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Monique

een digitaal dagboek bijhouden van onze voorbereidingen naar en verblijf op Sint Maarten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 206
Totaal aantal bezoekers 97436

Voorgaande reizen:

01 Juni 2008 - 02 Juni 2012

Sint Maarten

22 Mei 2009 - 29 Mei 2009

Puerto Rico

Landen bezocht: